Wednesday, August 21, 2013

Tips menghadapi masalah period datang lewat

Assalamualaikum..and hye!

Ok aku macam serba salah sebnanye nak letak tajuk mcm tu tapi aku tak de idea nak letak tajuk ape dah.
Bia je la kan?

Actually aku nak share something yang aku rase macam best utk di share kan.
Hehehe.
Pernah tak korang ade masalah datang period lewat beberapa hari?
Tapi bukan selalu la, I mean kadang2.
Kalau setiap kali period lewat tu better jumpa doktor sebab maybe hormone punya problem kot.

Kes aku ni lain skit.
Setakat ni period aku setiap bulan teratur, tapi bulan ni..die dtg lewat 10hari.
Aku dah risau takut ade sakit pape ke ape ke sebab baru2 ni aku ade ambik macam2 supplement.
Aku ambik GLA Complex (Shaklee), pastu minum collagen skali.
All in one shot. So aku risau la bende ni ade effect ape2 ke kan..

Then aku cerita la kat kawan aku si Ina.
Ina cakap, kalau dia biasanya dia akn buat amalan2 yang boleh mensucikan diri dari dosa.
Mungkin kita ade buat sesuatu yang Tuhan tak suka and nak kita bertaubat.
Make sense jugak.
Tapi aku dengar je la mase tu, buatnye tidak hehehe.
Hari dah berganti aku pulak still xperiod2 lagi.
Then aku decide untuk cuba tips Ina.

So ape yang aku buat hari tu :
1. Potong kuku tangan and kaki
2. Mandi sunat
3. Ganti solat yang tertinggal
4. Doa pada Allah semoga diampunkan dosa kecil dan besar
5. Baca Al Quran
6. Selawat

And..esoknya aku bangun pagi terus period.
I was like... :o
Macam miracle pulak aku rasa and aku bersyukur sangat2.
Maybe betul cakap Ina tu, aku banyak dosa kot hehehe :p

Aku tak de la cakap hal ni confirm jadi sebab tu, tapi boleh la cuba.
Lagipun semua tu amalan2 yang baik, lagi bagus kite buat kan? :)

2 comments:

  1. salam..sy pn tgh ade masalah period ni...trjm[e blog awak n adeplak tips psal ni....thanks sbb sharing...anyway dah follow blog awak...:)

    ReplyDelete

Pujian