Tuesday, January 22, 2019

Birthday Anniversary trip: Tips Percutian ke Maldives 2018 Part 4

Assalamualaikum & hello!

As promised aku nak kongsikan some tips yang aku dapat from my 1st experience ke Maldives :

1. Kenalpasti tujuan ke sana. 

Kalau nak merasa percutian mewah, ada bajet besar, berehat tenangkan minda & less activity, highly recommend private resort.
Kalau nak percutian bajet, and nak merasa banyak activity best kat Maldives, aku recommend local island

2. Beli tiket awal guna skyscanner untuk dapat harga murah

3. WAJIB bawak sun block! 

Kalau x korang akan end up gelap rentung kat sana. Gelap xapa tapi takut skin melecet.



Aku semestinya guna Mary Kay. 2 item ni penyelamat.
Sun block tu buat skin x burn sangat & gel purple tu seriuss buat sun burn cepat hilang.
Aku balik Msia 3 hari lepas tu pergi event dorang tanya, betul ke pergi pantai ni sebab x gelap.
Padahal aku dah gelap jugak masa kat sana.
Kalau nak boleh contact k heheh sempatt

4. Maldives negara Islam. Most food adalah halal. 

Kecuali kalau pergi Private Island kene hati-hati coz ada course yg non halal

5. Kalau pergi makan, cari yg ada tulis Cafe. 

Cafe harga dia xlah murah sangat but ok lah juga untuk currency kita.
Kedai yang ada nama Restaurant adalah standard makan hotel, agak mahal.
Nanti try Seagull Cafe kat Bandar Male tau. Sedappp

6. Currency yang diguna kat sana adalah Ruffiya & USD

Kalau shopping barang runcit or kedai kecik banyak yang guna Ruffiya.
But some kedai especially kedai jual souveniers accept USD

7. Most popular local island is Mafushi. 

Dengar kata candle light dinner buffet yang hotel sediakan 10USD saja!
Korang kene pergii.
Aku nak pergi lagi skali Maldives ni tp pergi local island 

8. Jangan lupa bawak sambal goreng or sambal kering or makanan instant hahahaha

OK sekian kisah travel ke Maldives aku!
TQ for reading guyss!

No comments:

Post a Comment

Pujian