Friday, October 14, 2011

double parking tak salah cuma...

Semalam tengahari aku pegi kedai roti untuk lunch. Aha diet.
Oh tapi tu bukan ape yang aku nak cakap sebenarnya.
Masa otw pegi tu, ade la sorang laki ni die hon kereta die non stop.
Serius bising gila. Agaknye staf Maybank kat situ balik umah kurang pendengaran untuk sehari.
Tapi ni situasi biase bile ade kereta lain double parking and kita tak boleh nak keluarkan kereta.
Biase la tu kan, aku pun pernah kena masa kat UiTM dulu, kat stesyen minyak, kat kedai makan bla bla bla..
Tapi ade beberapa benda yang aku tak faham.


First, nape tarik handbrake if blocking kereta orang?


Second, nape blocking dengan tarik handbrake siap pastu pegi berjalan jauh-jauh?


Third, nape xletak no fon at least?


Maybe la kalau kawasan tu berbukit memang kene tarik handbrake kan.
Cume dorang ni tak fikir ke, nanti kalau kereta yang diblock tu nak keluar camne?
Nak-nak lagi orang tu nak cepat. Kesian kot jangan la kejam sangat.
Aku rasa tak salah kalau letak no fon kalau memang kau perlu tarik handbrake.
Senang dorang nak contact kalau ade pape hal.
Ni tak, bia je kat situ.
Kalau kau lambat, orang tu pun lambat la. Ni cari gaduh namenye.
Hahaa..


Teringat masa kat umah sewa dulu, kat bawah rumah flat kitorang tu ade satu je laluan moto.
Tapi bila ada kereta yang park kat situ, means sume moto tak boleh keluar dari parking lot selagi dia tak keluar.
Then mula la pagi2 or tengah2 malam ade je bunyi motor yang memekak kat bawah.
Hon-hon press-press minyak. And worst, dorang pecahkan je cermin depan kereta tu.
Aku pernah tengok ok dorang pecahkan. Live lagi sebab bilik aku betul-betul menghadap tempat laluan motor tu. 
Sampai la bila dah beberapa kali jadi camtu baru dorang panggil polis datang settlekan hal tu. Kesian tengok budak pempuan tu nangis kereta dia kene pecah.
Tapi tu la kan, silap tu datang dari diri kau sendiri yang tak aware dengan bende2 camni.
Lagi satu, kalau nak double parking, kene la tanggung sendiri risiko dia.
Antaranya macam kes2 yang aku cakap tadi, tak pun kereta korang orang tolak sampai
berlanggar dengan divider or kereta orang lain ke..calar ke..
Macam-macam bende boleh jadi.
So think before you park ok?

No comments:

Post a Comment

Pujian