Monday, February 13, 2012

Hampir kene tipu dengan sindiket mamat Nigeria tak gune!

Asalamualaikum.. kum kum.
Ahaha baru pas tengok citer Sumpahan Kum Kum tadi.
Sumpah tak best. Muka aku was like errr =_=...


Ok itu bukan ape yang nak dibualkan.
Tau tak..aku hampir2 hilang RM900 kat Niger tak guna macam shit *&^#^@$@.
Geramnye bile ingat balik.


Ceritanya aku nak jual handphone aku. Maka aku pun advertise la dekat mudah.com.
Esok tu masuk 1 email, tanye phone tu available ke tak.
So kitorang pun berbalas email la kan.


Ape yang die bagitau aku was:


I will be happy to present it as a birthday gift for my son but
i will not be able to come and view it in your place because I'm not
in town now.The handling of the payment will made through PayPal so
just get back to me with your PayPal email address for the instant
payment and i will offer you RM530 for the item so i can make the best offer
for the item and i will include RM100 for the shipping cost over to
him.i will prefer you shipping this item to him Via Canadian Post
Service(International Parcel Air).Do get back to me as soon as
possible so that i can proceed with the payment via PayPal.
Best Regards "


Yang aku highlight tu adelah point2 yang sama si celaka ni akan guna untuk trick seller.
Baca betul2 email tu. Rase terharu tak die nak bagi kat anak dia?
Damn.
Ni first time aku berhadapan dengan bende2 macam ni n aku pun xde experience lagi pasal bende2 ni walaupun sebenarnya hati aku membentak2 suruh diri sendiri hati2 takut kene scam, fraud, phisihing website and email blablabla..
Tapi aku tak tau kenapa aku ni degil jugak nak mereply email tu. 
Ish ish *kecewa*


Aku takde akaun PayPal. Aku bagitau si celaka tu but die suruh sign up je, as he said " it is easy n secured".
Yes, PayPal memang secured tapi jadi tak secure bila orang tak guna macam kau ni buat phishing website PayPal n hantar email palsu kononnya dari PayPal.


Then aku pun try mintak kawan aku punya akaun PayPal, bagi kat mamat tu.
Tup tup mamat tu kata dah masuk duit. Aku tanya berapa die xjawab pulak.
Aku dah smell something fishy kat situ.
Tapi aku still layankan email dia.
Pastu kawan aku cakap dah dapat confirmation dari PayPal ade orang dah buat payment, cuma xdinyatakan berapa.
Logik ke kita xdapat check berapa yang die pay? Tak kan.
Fishy lagi.


Hati aku dah rase dah email tu macam false email. Serius.
Pastu dapat 2nd email yang bagitau money credited cannot be refund and what I have to do is send the item and email PayPal team the tracking number.
What the... Biar betul ni?


Seriously aku memang xtahu menahu pasal process pembelian or jual pakai PayPal.
Aku just bace sikit2 je kat website ori PayPal tu.
Yes memang ade cakap pasal tak boleh refund tapi tu untuk kes lain.


Pastu aku check kat website DHL ngan Fedex tengok international rate.
Of course mahal kan. Paling murah RM400. Gila?
Hah lupa nak bagitau, on that day pas die cakap dah transfer duit die bagi alamat.

Name-Dayo Toby
Address-#34 Evergreen street,
behind Zenith Bank
City:Ogbomoso
State:Oyo State
Country:Nigeria
Postal Code:23438.



Nigeria.

Mase ni memang aku decide tak nak hantar. Aku email si celaka tu cakap xjadi nak jual kat dia.
And aku cakap after 24hrs duit tu akan masuk kat die balik. Ikut logic camtu la.
Dah kalau dah wat payment, aku tak hantar barang within 24hrs, of course la transaction tu cancel kan?
Then die reply. Insist jugak suruh aku hantar. Alasan die duit xleh refund.
Aku tanye kawan aku, betul ke?
He said according to email memang camtu la.
Kawan aku ni pun xbrape tahu sangat pasal proses jual barang guna PayPal.
Then die cakap kalau user tu betul2 masukkan and aku tak hantar barang, aku boleh kena saman.
Part tu lutut wa goyang sikit. Hehe.

Dalam situasi ni aku macam tersepit. Aku fikir kalau aku hantar and kene tipu, aku rugi.
Kalau aku tak hantar and bende tu x tipu, aku rugi jugak sebab kene saman.
And paling aku tak nak ape2 jadi kat kawan aku sebab aku pakai account die kan.
Responsible la sikit. Hehhhh *-*


So aku decide aku hantar je. Dalam pada tu aku doa banyak2 semoga Tuhan membantu aku yang lemah ini.
Memang hantar pun terpaksa rela je. Wuwu.
Aku mintak tolong ayah aku hantarkan.
Ayah aku cool je tengok alamat tu.
Sekali die cakap, Nigeria ni negara penipu. Betul ke nak anta kat sini? Tak takut kene tipu?
Sentap seyh.
Aku pun mengadu kat dia.
Then die advise2 basuh2 sket, then cakap die try hantar if that what I want.
Aku tak tau ape nak cakap time tu. Doa je la. 


Masa solat aku doa nangis-nangis supaya aku tak kene tipu.
Elok lepas je aku habis solat ayah call.
Die bagitau officer DHL advise die jangan hantar.
Siap bagi tepon kat aku suruh aku cakap sendiri kat officer tu.
Officer tu siap bagitau lagi ape yang mamat tu email kat aku, pasal anak, not in town sume.
Memang sebijik padahal aku xciter pun kat dia even ayah aku pasal ape si celaka tu email aku.
Terus aku cakap xjadi hantar.

Ya Allah masa tu aku rase bersyukur sangat2 Tuhan tolong aku.
Alhamdulillah. Syukur... :)
Pastu terus call kawan aku citer kat dia.


Ikutkan hati aku nak bagi tracking number palsu kat Niger tu, then maki2 die ape yang patut.
Tapi ayah ngn kawan aku cakap jangan. X payah reply email tu.
Then dapat lagi email dari Niger tu lagi. Die cakap dah pay another 332 for shipment.
Kau pergi mampus.
Aku biar je email die. Esok dapat lagi email.

" What going on over there? The payment has been made and expected you
to have sent the tracking number  but I never get your reply, I
also contacted PayPal about this which i was told that they never got
any message from you regarding our transaction.i cant afford to lose
my money this time.
All you need to do is to get the item shipped and get back to PayPal
with the tracking number for verification.
Once the details has been verify,your account will be credited immediately.
Hope to hear from you soon.
I trust in you but not to scam me."



Oh pandai ko cakap jangan scam ko padahal ko yang scam aku.
Memang celaka ini Niger. Huh!
Aku wat dek lagi email ni. Tapi memang niat kalau die anta lagi email pasni memang aku nak maki die kaw-kaw.
Tapi habes kat situ je.Nampak sangat nipunye. 
Kalau betul la die betul, mesti die cam marah nak report nak saman segala kan?
Ni senyap je??


OK I've learned a lesson.

No comments:

Post a Comment

Pujian