Wednesday, January 30, 2013

Cubaan membuat Durian Crepe!

Hye..
Sabtu kelmarin aku dengan semangatnye nak try buat durian crepe.
Aku tak tau sape punye resepi sebab adik aku yang tengokkan pastu bagi aku resepi tu.
Then tengok je video tutorial tapi still xingat sape punye video so xdapat nak kreditkan kat sini..
Maaf =.=
Mungkin sebab tu durian crepe aku....
Ahahaaaiii...

Ok jom tengok bahan-bahan (credit to that person) :

Kulit :
250g tepung gandum
1 sudu besar tepung ubi
1 sudu besar tepung jagung
300ml fresh milk
200ml air
1 sudu kecik esen vanilla
1 sudu kecik pewarna kuning (or warna pape pun bolehhh)
3 biji telur ayam
garam secukup rasa
1 sudu butter dicairkan

Isi :
Durian yang manis (mesti tau sbb aku penah terbeli durian crepe isi pahit. tapi balun licin gak haha)
Whipped cream

Yang bahan untuk kulit tu ya Allah memang senang gila nak buat. Aku masukkan sume bahan tu dalam blender pastu blend je smpai sume bahan dah bercampur sebati. Sonang.
But here comes the susah - renyah part : nak masakkan dia atas api n make sure dia nipis.
Ambik non-stick pan and letak adunan kulit td slow-slow. Api mesti kene kecikk je, kalau besar sikit nanti kulit tu jadi terlalu kering and keras.
Disebabkan aku tak pandai nak control tangan, maka ketebalan kulit crepe aku adalah berbeza-beza tapiiii satu pun xde yang nipis. Yang paling nipis pun still tebal jugak miahaha >.<.
Bagi sesiapa yang ada masalah macam aku, dinasihatkan beli non-stick pan yang ade lekuk and tangkai tu so bila korang letak adunan tadi dalam tu korang boleh adjust-adjust ketebalan tu, I mean korang boleh adjust ke kiri kanan atas bawah bagi lapisan tu betul2 nipis n baru letak atas api.
Pan yang aku cakap macam gamba kat bawah ni heheh.
Aku guna pan yang rata je even die non stick, tapi tu lah susah skit nak adjust tebal tu.
Ke aku yang xpandai? =.='




Part inti, oh senang jugak sebenarnya. Tapi aku guna cara yang aku tak mahir so die jadi payah.
Haha. Inti die just letak whipped cream and isi durian saje.
Kalau nak letak isi lain pun bolehh..mana tau korang nak letak buah manggis ke rambutan ke kan.. janji letak cream.
Aku guna whipped cream yang dalam box tu sebab ikut resepi orang kan, so ikut je la sebijik hehe.
Cream tu dalam bentuk cecair so nak bagi dia jadi cream korang kene pukul cream tu sampai kembang. Masalahnya, aku dah pukul dah mula2 dia kembang naik pastu aku gi la buat bende lain sekali bila aku datang balik tengok OMG die kecut balik!
Aku pukul lagi lagi dan lagi pun still xnaik2 dah. Mak aku kata bekukan dalam peti ais pastu esok putar balik. Tapi esoknye bila aku putar balik same je gitu gak.
Nak beli cream baru macam membazir sebab 1 cream tu pun dah mahal haha well aku kedekut skit :p
So aku buang air dia bagi tinggal solid cream, pastu aku tambah gula sikit. Then pukul lagi. Boleh la naik la jugak even sikit T.T.
Ni lah kulit crepe and cream aku. Nampak agak menyedihkan hahaha tapi aku tau korang boleh buat much more better than this hahahaha >:D



Lagi sekali bagi yang ade masalah tak pandai pukul cream macam aku silalah beli whiping cream siap dalam tin aerosol tu ye. Kita spray-spray saje xpayah pukul2 dah..

Then ape lagi, bungkus saje isi durian tadi dengan cream macam pic bawah ni n lipat bentuk bantal ccomel-comel.




Ni aku punya yang dah siap. Gelaklah aku tau xlawa hahaha. Tapi rasa die okay la not too bad hu3.
Nanti nak buat lagi skali smpai jadi!


Okay sekian thanks for reading ;p

No comments:

Post a Comment

Pujian