Friday, February 24, 2017

Travelogue Japan Osaka - Tokyo Part 1

Assalamualaikum n haiii!
Sihat ke?

Tak sabar nak share dengan korang trip Jepun last month!
Ni trip ke 5 aku dengan husband.
Sebelum ni Krabi, Vietnam, Boracay, Bandung
Seriously aku x expect trip yg ni akan jadi super awesome!

The Iternary.

Kitorang book tiket ni masa bulan 5 2016, and along the way aku sangat sangat busy.
Banyak event & benda yang nak kene focus masa tu.
So sebagai tukang buat iternary, memang susah skit.
Sebab aku jenis yg buat iternary seharian depan pc menggoogle hehehe.
Tapi kali ni dapat buat kejap2 je so dragging masa berbulan-bulan untuk aku siapkan iternary.

Nak suruh laki aku buat? Hahaa xyah la nanti dia trus call tour agent 
Aku tak suka travel dengan tour agent, sebab nanti masa banyak habis dalam bas.
Pening, pastu xbebas, kene ikut time & ada limit time.
So malas.

Beza sangat bila buat iternary Jepun compare dengan trip2 aku sebelum ni.
Sebab Jepun ni besar yang amat, and ada tempat yang jauh2.
Kene fikir cost & route yg paling jimat lagi kan.
Dah la currency sana mahal.
Pastu dia punya train route dia masyaAllah...sangat banyak!
Lagi dasyat drp Seoul Korea punya route.

Lagi 1 hari nak pergi baru iternary aku betul2 complete.
Pukul 4 pagi baru kitorang tido hahahaha.
Nasib baik flight pukul 2pm, boleh la tido.

So korang kalau nak travel sendiri make sure study awal2 okkeyy.

The Preparation

Memandangkan ni adalah first winter trip kami, so agak banyak jugak benda baru yg aku belajar.


Pakaian

1. Trench coat/ windbreaker jacket (untuk santai jalan2 kat bandar)
2. Winter coat (untuk ke tempat yg extreme sejuk)
3. Baju & seluar Thermal (ni beli kat Uniqlo, heatech dia guna material untuk warm kan badan)
4. Glove (untuk yg xbiasa mcm aku, tangan akn jadi sgt sejuk n ada masa kejung sebab sejuk sangat. Its good to have glove!)
5. Mafla (especially lelaki sebab nak cover leher. sejuk woo)
6. Stokin tebal
7. Snow cap / Ear muff (especially lelaki, sebab takut xtahan sejuk. Laki aku hari tu xpakai benda ni kepala sampai pening sebab sejuk sgt)
8. Suitable shoes (kat Jepun akan banyak berjalan kaki, jadi jangan la bawak yg tumit2 bagaii. aku pakai flat winter boot pun kaki sakit  )

Accessories lain

1. Complete Skincare & standby cream for dry skin (I bring Mary Kay of course )
2. Lotion badan 
3. Moisturizing body wash
4. Hot pad
5. Minyak angin
6. Ubat-ubatan (panadol, demam, batuk, selsema, angin)
7. Bottle spray (ihsan Kak Leen :p)
8. Sejadah & telekung
9. Duit secukupnya lebih pun xpe

Makanan

1. Nasi instant Brahim's
2. Maggi
3. Biskut or energy bar
4. Roti & tuna spread
5. Mangkuk kecik untuk makan

Hotel vs Guest house?

Biasanya kitorang punya trip sebelum2 ni memang akan ambik hotel.
Tapi kali disebabkan aku last minit book, hotel rate sangatttt mahal!
Paling murah yg facilities ok rm500 1 malam.
Aku stay sana 8 hari 6 malam (1 malam tido dalam bus) , 21- 28
So macam sayang je nak keluarkan Rm3000 utk hotel hehehe  sebab nak tido je pun kann.
Kawan2 aku suggest cari guesthouse kat Airbnb.

Makanya, lepas pencairan guest house, 2 mggu sebelum bertolak baru aku book.
Eh nak pilih guesthouse pun kene tgok betul2 tauu.
Especially tang houserule.
Ada yg house rule dia kene balik sebelum 8malam .
Aku pun xtau kenapa , mungkin sebab neighbourhood dia xnak bising2.
Tapi tetiba teringat citer hantu jepun The Haunted Apartment pasal dia kene balik rumah sebelum midnight 
So aku akan avoid yg bagi rules camtu coz definitely kitorang akan sampai rumah lambat after 8pm.

Pastu korang kene tengok jugak dari segi location.
Memandangkan pengangkutan kitorang kat sana 99% train, so kene pastikan distance dari guesthouse ke train station adalah walkable.
Kalau jauh tu masak la nak jalan kaki

Pastuuu ada jugak aku jumpa guesthouse yg shared bathroom & xde bathroom, kene gi mandi kat public toilet. Lol so Japanese hahahaha!
X mau akuu

And ada guesthouse yg ada washing machine, dryer, dapur gas & microwave, ni penting sebab nanti nak masak maggi & panaskan makanan senang. Nak masak pun bolehh.
Aku idok ler hahahah.
Tapi kitorang enjoy basuh baju kat sana.
Hehehe 

And paling penting, ada x family mart kat area tu.
Kat sana slalu nampak Lawson & Family Mart
Kalau korang macam aku ni jenis tetiba lapar masuk angin so kene ada makanan.
Senang la nak jalan beli sandwich ke onigiri ke kan.
Memang 2 benda tu kitorang buat breakfast hari2.

Trip kitorang 3 hari 3 hari Osaka 5 hari Tokyo 
So hasil pencarian, jumpa la 1 guest house kat Osaka , 10 minutes walk to Shin Osaka station.
Station sini best, ada byk kedai, Uniqlo pun ada, Daiso pun, and ada pertukaran kalau nak naik Shinkansen jugak. (to Tokyo)
1 lagi rumah kat Tokyo nama dia Kokoro House ,2 minit walk ke Okubo station.
Kat sini ada 1 kedai kebab halal. Hahahaha rezeki.

Kalau korang nak tengok details boleh masuk Airbnb website ye.

Ticket Preparation

Aku banyak masuk amusement park. Disney Sea, Universal Studio Japan & Fujikyu Highland.
Macam tempat yg world famous macam Disey Sea & USJ tu korang WAJIB beli tiket & print sesiap.
Sebab apa?
Crowd dia omg ramai gila.
Aku pergi time bukan peak day pun still ramai.
Org Jepun ni banyak masa free agaknya.
So jangan bazir masa beratur kat kaunter.

Fujikyu Highland xboleh beli online tapi beli dekat Family Mart ada jual.
Nanti aku cerita .

Pastu kalau korang ada naik bas, macam aku naik Night Bus from Tokyo ke Osaka.
Make sure korang beli tiket sesiap.
Aku naik Willer Express

Ok dah siap prepare, jomm travel!
Next entry please 

No comments:

Post a Comment

Pujian