Monday, November 14, 2016

Kisah & tips mencari jodoh (part 2)

Assalamualaikum & haii!

Sambungan part 1

-----------------------------------------------------------------------------------
Interview was ok-ok.
So just msj dia cakap dah settle.

Malam tu dia tiba-tiba msj ajak aku gi tengok wayang.
Usually aku memang akan bagi beribu alasan. I was going to say the same thing, tapi tiba2 terdetik dalam hati aku cakap ' Kasi can lah kat diri sendiri'
So we plan pergi esoknya lepas kerja.

Tak pepasal tengok citer Korea sebab tak de citer best malam tu.
Hahahaha pasaipa la stuju nak gi tgok wayang kan.
Masa nak balik dr Midvalley tu, parking memang sesak sebab semua orang nak balik waktu yg sama.
So agak jammed sikit nak sampai ke cashier tiket dia tu. Lebih kurang 20 minit tau nak sampai ke cashier. Jadi dalam tempoh tu aku diam je la dalam kereta. Lagipun masa tu dah pukul 10pm, memang waktu tido aku.

Senyap sampai lah dia bersuara. 
Dia cakap dengan aku, yang dia nak kawan dengan aku dengan niat nak cari bakal isteri. 
Bukan nak main-main, suka-suka or nak couple-couple xada. Jadi dia nak aku salah faham or fikir bukan-bukan kat dia.
Speechless weh, terkejut aku xpernah-pernah orang jujur kat aku sampai camtu.
Aku just cakap, Ok kite kawan dulu.
Hahhahah sebenarnya aku cuak 
Bukan apa, tak nak bagi harapan sebab takut xserasi dengan dia. Lagipun baru kenal.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tips #3

Be yourself

Guess what, sejak peristiwa malam tu aku rasa lagi selesa nak berkawan dengan dia.
Sebab dah tau niat dia so kita tau nak adjust diri macam mana. 
Aku memang xde control-control depan dia. Bagi aku kalau dia jujur nak kawan dengan aku, 
tengok lah baik buruk aku dulu, my flaws, boleh terima ke tak. 

If you can accept my flaws, you DESERVE my best.

Ni yang aku pegang. Aku dah malas nak control-control bagai macam zaman cinta monyet dolu-dolu.
So memang keluar la semua perangai buruk aku depan dia, dengan aku yang suka reply mesej lambat, gelak kuat, slightly late kalau nak keluar, lepas solat touchup make up berejam, and macam-macam lagi lah. 

Ada sekali tu kitorang janji nak tengok wayang, dia pick up aku kat rumah tapi aku keluar pergi kenduri dari pagi. And I was 1 hour late beb! Tiket wayang pun dah beli time tu so burned!
Masa tu aku fikir ok lah kalau dia nak reject aku, aku redha. 
Tapi what happened, bila aku sampai rumah, dia senyum je.
Tak marah or tak buat muka langsung kat aku.
Aku tanya dia, tak marah ke? Dia cakap buat ape nak marah bukan boleh putar masa pun.
Wow impress! Tak pernah orang tak marah aku kalau aku lambat 

Lama-lama hati aku jadi lembut. 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tips #4

Nak tau orang tu jodoh kita?
Rasa tenang, happy & selamat je bila dengan dia

Kitorang kawan 2 bulan je. Bulan 5 on his birthday dia ajak aku keluar.
Lawak lak rasa, birthday boy ajak aku keluar untuk celebrate birthday dia 
Aku layankan je lah. Maka terpaksa aku cakap lunch on me hahahahaha!
Aku masuk kereta tiba-tiba dia keluarkan bunga ros sekuntum.
Omaigod 
Besday dia tapi aku dapat bunga.
Aku xtau camne rupa aku tapi yang aku ingat aku terkejut gila sampai nak tercabut jantung hahaha.
Lek la bunga je kot. Tapi xtau la nape rasa camtu. 
Dia macam happy sikit campur nervous. Nervous sebab xtau. Lol.

So kitorang gi la makan kat Midvalley (lagi) . 
Dia cakap nak makan kat Chillis nak makan Choc Lava Cake. Amboi pau aku nampak 
Then masa waiting nak dapat seat tu, tiba-tiba dia cakap camni..

'Nur Amira Yahaya, sudi tak awk terima saya jadi imam awak?'

Lawak apakah 
Ko tak tengok muka aku masa tu, muka aku rasa panas!
Hahhahahaah.
Aku tak pikir lama sangat.
Sampai dah dapat seat, aku terus cakap 'sudi' 
Eceyhhh
Tak tau mana datang yakin tu . Tiba-tiba aku cakap sudi weh.
Kau ingat ni main kawen2?
Hahahahaha nak gelak rasa.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Tips #5

Solat Istikharah

Dia pesan kat aku nanti balik buat solat Istikharah.
Solat Istikharah ni bukan je kita buat sebelum buat pilihan, tapi untuk yakinkan pilihan skali.
Tu yg dia cakap lah.
Ke sebab dia terkejut aku cakap sudi laju sangat?
Hehehehehe

Lepas buat Solat Istikharah, xde la pulak muka dia muncul dalam mimpi aku.
Tapiii... Allah datangkan ketenangan & kemudahan sepanjang proses ke arah perkahwinan tu.
Memang sangat smooth. Terima kasih Ya Allah.

Aku dulu kerja gaji kecik, menyimpan sebulan memang tak ada.
Tapi setiap bulan boleh pulak ada duit untuk beli hantaran nikah.
Pelik kan?
Lepas tu datang pertolongan yang xdisangka, kawan mak aku & makcik aku offer nak tolong buatkan hantaran, kawan baik aku sponsor cake hantaran, kawan mak aku tolong belikan bunga. 
Dapat beli bunga-bunga hantaran & doorgift dengan harga murah. Idea melimpah-limpah.
Sewa dewan, catering, baju kahwin, pelamin semua xada masalah.
Duit tu dalam pada gaji xbanyak tapi tiba-tiba cukup.
SubhanAllah....syukur ya Allah.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------



Tunang 6 bulan lepas tu kahwin.
Alhamdulillah dah nak masuk 3 tahun dah jadi bini Syazwan Hasni ni.
Dia still sama macam yang aku kenal dulu. 
Cuma makin kuat bebel pastu bambam skit hahahaha 

Sekian kisah jodoh ku dengan stranger.
Actually dia dulu belajar UITM jugak sama fakulti dengan aku.
Kira super duper Senior.
We have met once tapi aku tak ingat dia. Dia ingat aku.
Tak ingat masa bila aku approve friend request dia kat Facebook.
Hehhehe

Ok lah jangan lupa apply tips aku bagi tadi.
Tak banyak, 5 tips je.

All the best mencari jodoh!!





No comments:

Post a Comment

Pujian