Tuesday, February 15, 2011

demm gastrik rupenye

Oh tidak.
Kan aku ade merungut pasal sakit2 perut xsedap badan sume tu..
Rupe nye aku kene gastrik. Huff.

Kawan2 aku cakap da gastrik tapi aku xcaye. Aku ingat aku demam sebab badan aku agak panas la. Then bangun pagi pun rase cam xlarat.
Tapi tadi aku terbace kat satu website ni pasal tanda2 gastrik n cara rawatan.
Tengoklah ni:

Tanda gastrik mudah dikesan kerana ia menyebabkan ketidakselesaan pada perut. Antara tandanya ialah :

* Sakit perut (pada bahagian atas perut atau abdomen)
* Rasa senak, berangin atau pedih
* Rasa tidak selesa
* Kembung, sendawa berulang kali dan kerap kentut selepas makan
* Rasa mual (loya) dan muntah
* Hilang selera makan
* Berat badan turun (pada peringkat teruk)

Jika sampai peringkat teruk, ulser perut menyebabkan pendarahan dan ia boleh dilihat dalam 2 bentuk iaitu :

* Najis menjadi hitam seperti tar
* Muntah mengandungi darah atau berwarna gelap seperti kopi

Yeah. Sume kat atas tu aku dah rase especially yang hilang selera makan tu. Huu :(
Tapi aku xteruk lagi kot sebab taik aku tak hitam macam tar (eh boleh lak tengok.yekk)
Pastu aku just loya tapi xpenah la muntah n harap2 x sampai muntah. Urgh.

Pasal rawatan dia ada sebut 3 jenis ubat gastrik ; Antasid, Antagonis H2 n Perencat Pam Proton (PPI) which satu pun aku xpenah dengar kecuali antasid. Tapi still blur lg. Hmm..
Dorang cakap suruh beli Gaviscon. Nanti aku cari.

Then die cakap untuk rawatan susulan kene jaga gaya makan.
Aku kene:

- makan ikut time, pagi, siang n malam

yeah ini susah sbb aku slalu xsarapan sbb hari2 lewat g klas

- jangan lewatkan makan

ini mungkin boleh

- makan sikit2 tap kerap

ini slalu aku buat tapi kene gastrik gak. how?

- kurangkan makanan berempah n bercili

aku memang xmkn pedas sgt. tp aku suke sambal belacan

- kurangkan air gas (bikarbonat)

yeah g mcd kne tukar air milo

- minum susu and yogurt

both are my fav ^_^

- kurangkan makanan berangin

mee mihun yee mee.oww

No comments:

Post a Comment

Pujian